loudnproud

Alla inlägg den 18 december 2010

Av Uffe - 18 december 2010 15:21

Det är ganska lustigt hur man måste anstränga sig för att förstå andra människors budskap. Jag kritiserade en artikel i Aftonbladet idag, och journalistens svar visar att han inte fattar vad jag skrev, eller att skygglapparna/hemmablindheten blev för svår för att ta in ett annat synsätt:


Läs först artikeln här:

www.aftonbladet.se


Här är mitt mail:

Hej!
 Jag brukar inte kritisera journalister och jag är absolut ingen fiende av Islam. Men du har ett allvarligt faktafel i din artikel "Terrorn blir bara religiös när det gäller muslimer".
Kriget på Nord-Irland var ofta kritiserat dels för att hela världen såg att det var ett religionskrig, dels för att det förekom så mycket terrorism. Faktum är att just detta krig har gett vatten på kvarn för ateister som hävdar att religion bara leder till elände. Synd att du inte haft bättre information, för då hade ditt uppslag till artikeln kunnat leda till en ännu bättre artikel. Då hade du kunnat påvisa att både kristna och muslimer förlorar på att BÅDA sidor fokuserar på påståenden om religionens betydelse för konflikterna.
 
Om du inte tror på mitt påstående föreslår jag att du pratar med folk i din omgivning som är födda i början på sextio-talet, gärna ateister, så får du se.
 
mvh
Ulf Lindeborg

Det här svaret fick jag:
Uffe,
tack för ditt mail. Jag är född 1964. Jag är uppvuxen på Irland. Jag vet vad jag talar om. Jag har inte förnekat att religion debatterades beträffande kriget på Nordirland. Men det var alls inte i fokus på samma sätt som islam är det nu i media i väst. Troligen för att det var lättare för journalister att förstå att katolicismen/protestantismen inte hade någon reell betydelse för konflikten.
mvh
/o


Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Uffisar brukar inte fastna på bild. Ett ovanligt tillfälle.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Litar du blint på företag och myndigheter?
 Ja
 Nej
 Vet inte

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Länkar

Besöksstatistik

På andra språk

Kvitterbox


Ovido - Quiz & Flashcards